weblog no 3 Hard werken geblazen - Reisverslag uit Port Elizabeth Airport, Zuid-Afrika van Ani Winden - WaarBenJij.nu weblog no 3 Hard werken geblazen - Reisverslag uit Port Elizabeth Airport, Zuid-Afrika van Ani Winden - WaarBenJij.nu

weblog no 3 Hard werken geblazen

Blijf op de hoogte en volg Ani

21 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth Airport

Weblog no 3 Hard werken geblazen
Flip heeft hard gewerkt. Op donderdag zijn we naar het vijfde huisje geweest waar de buitendeur zo kapot was. De plaat hout die wij nodig hadden, was hier in de buurt en in het township niet te krijgen. Gelukkig wist Daphne ( waar we bij in huis wonen) zo’n 5 km verderop nog een bouwmarkt en die verkochten gelukkig deze platen. Natuurlijk konden wij in ons volkswagentje niet zo’n plaat vervoeren en kon de plaat in stukken gezaagd worden. Maar ook hier geldt: eerst betalen, je kassabon laten controleren en dan geduldig bij de achterdeur wachten totdat jouw plaat gezaagd is. De bonnen in viervoud met allemaal stempels erop en bij de uitgang is een slagboom waar je weer een bon in moet leveren......
Vrijdagmorgen zijn we naar de tweedehandswinkel geweest om een andere bank voor het jongenshuis te zoeken. Daar is echt van alles te koop: van keukenuitrustingen, lampen, witgoed, gereedschap, stoelen, tafels, bureaus tot tuinmeubelen aan toe. Alles staat boven op elkaar en je kunt door nauwe openingen en smalle trappetjes op alle afdelingen komen. Daphne had het al gauw bekeken en zij ging lekker in een leunstoel zitten om op ons te wachten. Uiteindelijk zagen we een bank die er nog goed uitzag en die ook prima zat. De kussens waren niet versleten en de vering was intact. Daar hebben we een optie op genomen en Louise gaat het vervoer naar het township regelen.
Ook heeft Flip een tekening en foto’s gemaakt van het jongenshuis voor de offerte van een solar geyser. We willen graag van een gedeelte van het sponsorgeld van jullie voor alle vier de huisjes zo’n geyser kopen. Het schijnt dat dit 40% van het energieverbruik vermindert en dat scheelt natuurlijk iedere maand in de vaste kosten. Verder gebruiken de huisjes niet zoveel elektriciteit: geen stofzuiger of verwarming, geen schemerlampen maar een lamp midden in dekamer met een spaarlamp. De wasmachine, televisie, oven en boiler zijn de grootste elektriciteitsverbruikers. Maar vandaag kwamen wij er ook achter dat er in een aantal huisjes geen bovenlaken gebruikt wordt. Niet omdat deze er niet zijn, maar omdat het wassen ervan veel waspoeder en electriciteit verbruikt!!!!
Het weekend was erg gezellig. Er waren een aantal mensen uit Nederland over, die een paar dagen bij Peter en Daphne kwamen logeren. Zij waren op vakantie en één ervan had vrijwilligerswerk gedaan bij een ander project waar Peter en Daphne ook voor de vrijwilligers een veilig huis was. Zondag ben ik eerst naar een kerkdienst geweest met Peter , Daphne en een paar anderen; er konden wel 1000 mensen in en de dienst was op 5 grote schermen te volgen. Later zijn we met zijn allen naar het strand geweest, want het was heerlijk weer. Maar onze Hollands huidjes voelden die warme zon al gauw prikken. Flip ging met nog twee anderen het koude water in; de branding gooiden hen gewoon omver, zo sterk was deze. Ik heb een paar mooie schelpen gevonden en ’s avonds hebben we met zijn allen van een “braai” genoten. Dus we genieten hier ook wel, hoor!!
Intussen zijn nu bij twee huisjes de waslijnen helemaal klaar en de huismoeders zijn er dolblij mee. Morgen bij het volgende huisje de waslijnen verder maken en bij het vierde huisje alleen nieuwe draden spannen. Bij de waslijn dieje hier koopt, zit er alleen een touwtje in, dus ik heb in Nederland al waslijn gkocht met staaldraad erin en dat meegenomen. Flip heeft een kraan vervangen, nieuwe snoeren gemaakt, een zitting van een stoel gefabriceerd, gordijnrails vastgezet en nog meer van dat soort klusjes. Ook hebben we bij het jongenshuis een nieuw basketbalnet opgehangen en een bal erbij gegeven. De jongens waren zo blij!!! Toen we gisteren eind van de middag weggingen, bedankten zij ons nog een keer, zo leuk!! De sfeer in dat huis is reuze verbeterd in vergelijking met twee jaar geleden. Deze nieuwe huismoeder doet het goed!
Gisteravond is Louise geweest, die de dagelijkse leiding heeft over dit project. Vanavond heeft Tia, (haar moeder en oprichtster van Thamsanqa ) hier gegeten. We hebben veel overleg gehad over wat nodig en handig is. Louise heeft ook al contact gehad met een firma van solargeysers en zij gaat nog meer bedrijven bellen. We hebben afgesproken dat wij ook nog twee weken de boodschappen betalen. Wat dat betreft boffen wij dat de rand zo gezakt is in vergelijking met twee jaar geleden. Toen was een rand ongeveer 10 eurocent waard en nu nog maar 7. Dus de boodschappen zijn voor ons heel voordelig. Iedere dag kopen wij bij stoplichten in het township een zak bananen voor 5 rand. Dan heb je dus ongeveer 6 heerlijke bananen voor 35 eurocent!!! De jongens kennen ons en de auto al precies. Dan komen ze snel naar de auto toe met de bananen en zij hopen maar dat het stoplicht lang genoeg op rood staat, zodat zij weer een zak bananen kunnen verkopen. Ook komen wij langs een tafeltje waar iedere dag vlees in de volle zon ligt: lever, hompen vlees en een soort worstjes, maar dat kopen wij maar even niet. Ik moet er niet aan denken om dat op te eten!!!!

• 21 Oktober 2014 - 22:30

Elly De Grrot:

Wat een groot verslag.
    Bij de foto's kun je het beter voorstellen.
    Fijn dat jullie zo nuttig kunnen zijn daar.
    En zo te zien zijn jullie ook nog niet klaar.
    Succes met de volgende uitdagingen.
    Groetjes van mij vanuit een stormy, rainy Bodegrave,

Elly en ook Joop

• 22 Oktober 2014 - 22:20

Anneke Stultiens:

Ha Ani en Flip,

Dank voor jullie verslag. Kan me voorstellen hoe blij ze daar met jullie zijn. Fijn hoor zo'n technische man die alles aanpakt. Ziet er straks alles weer pico bello uit. Jullie doen weer heel veel goed werk.
    Nog veel succes en heel veel plezier daar.
    Groetjes aan iedereen,

Sjaak en Anneke

• 23 Oktober 2014 - 19:48

Rien De Jong:

Hallo Flip en Ani,het is toch ook leuk dat de dingen die jullie gemaakt hebben 2 jaar geleden dat het nog niet versleten zijn dat geeft je toch een goed gevoel dat dit werk toch niet voor niets is geweest heel goed van julliega zo door en de groeten van ons uit een eerste zeer zware herftstorm met rukwinden van 120km p.u in nederland