Thamsanqa, de vierde keer, verslag 3 - Reisverslag uit Port Elizabeth Airport, Zuid-Afrika van Ani Winden - WaarBenJij.nu Thamsanqa, de vierde keer, verslag 3 - Reisverslag uit Port Elizabeth Airport, Zuid-Afrika van Ani Winden - WaarBenJij.nu

Thamsanqa, de vierde keer, verslag 3

Door: Ani

Blijf op de hoogte en volg Ani

30 Oktober 2018 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth Airport

Verslag no 3
We zijn alweer helemaal gewend in Zuid-Afrika. Sommige dingen zijn wel heel erg veranderd. Zo zien we veel minder bedelaars en straatverkopers bij de stoplichten staan. Vroeger stond er op iedere hoek wel iemand die vuilniszakken of fruit te koop aan bood . Andere dingen blijven hetzelfde: de gezelligheid bij Daphne en Peter, Tia die nog steeds volop bezield blijft en Louise die het wel steeds drukker krijgt.
Ook in het township merken we dat het beter gaat. Er worden grotere woningen gebouwd en er zijn veel meer auto’s gekomen.
Met Louise is nu afgesproken dat we veel in het vijfde huis (het transitiehuis) gaan doen. Hier wonen een aantal meisjes die al 18 jaar of ouder zijn als voorbereiding op het zelfstandig wonen. ‘s Nachts is er een huismoeder aanwezig. De huishoudelijke taken zijn netjes verdeeld. Sommige meisjes hebben al een baan bv in een winkel of werken in de crèche. Het huis is heel groot; het is van een rechter geweest. Het gebouw hebben ze van de overheid onder voorwaarden gekregen. Maar er is een bouwkundig inspecteur geweest en nu moeten er bepaald dingen voor zijn volgende inspectie op 15 november verbeterd zijn: deuren van kasten gerepareerd, lampen gemaakt, het hele huis geverfd, een nieuwe buitendeur moet afgehangen worden, de houten vloeren moeten behandeld worden omdat er houtworm inzit en ook een badkamer moet opgeknapt worden en daarnaast moeten ook alle muren (binnen en buiten) en een aantal plafonds geverfd worden.
Op dit moment wordt de garage omgebouwd tot slaapkamer, alleen is de metselaar ontzettend langzaam. Afgelopen vrijdag heeft hij 2m² gestuukt en daar bijna de hele dag over gedaan. Aan het eind van de middag kwam hij erachter dat het zand op was, maar nieuw zand is pas vanmiddag bezorgd. Er moet ook nog nieuwe elektriciteit in en een plafond, de vloer moet getegeld worden. Dus hij heeft het deze weken superdruk en bovendien zou hij de badkamer ook nog tegelen. Ik denk niet dat hij het in dit tempo redt.
Flip is dus al druk bezig geweest: met de kastdeuren, de lampen, plinten op maat maken en vast maken, de douchekop opnieuw in de muur vastzetten ( zat gewoon met een grote klodder purschuim in de muur, geen gezicht). Dit alles valt niet mee zonder goede boor, schuurmachine, ander gereedschap en trap. Hij was bekaf van het op en afstappen van een tafeltje dat nu als trap gebruikt moest worden.
Ik ben bezig geweest om samen met de 2 meisjes die thuis waren, de plinten en vloeren schoon te maken en de klodders muurverf eraf te halen (afplakken kennen ze hier blijkbaar niet), dicht te kitten en met speciaal spul tegen houtworm te behandelen. De meisjes moesten er wel aan wennen dat ze mee moesten helpen maar nu krijgen ze er echt plezier in. We zijn natuurlijk begonnen met hun eigen slaapruimtes en schuren en schoonmaken is natuurlijk geen leuk werk, maar nu het op het verven aankomt worden zij enthousiast. Vanmiddag gingen ze op een gegeven moment zelfs in de badkamer een jongeman helpen die de muur stond schoon te bikken!! Het afgelopen weekend hebben de andere meisjes de plinten in hun eigen kamer schoongemaakt op ons verzoek.
En het beste nieuws is: de zonneboilers zijn geplaatst!! Gisteren begon de firma bij de crèche, later op de dag bij het transitiehuis. Bij de crèche werkte hij vanmiddag ook al maar de andere kon nog niet aangesloten worden want het waaide vanmiddag veel te hard om zonder gevaar het dak op te gaan. Maar bij de crèche zijn ze natuurlijk dolblij want die hadden nog helemaal geen warm water.
Maar we doen in het weekend ook nog leukere dingen. Zondag zijn we naar het strand geweest. Ook toen waaide het heel erg hard, maar we zijn toch de zee in geweest als enige witte mensen tussen honderden donkere mensen. Het water was heerlijk. Daarna een terrasje gepakt en lekker gegeten.
Wordt vervolgd.

• 30 Oktober 2018 - 17:08

Rinus De Jong:

Hallo Flip en Ani,het is goed om te horen dat het allemaal in positieve zin verbeterd gelukkig maar anders werk je voor niets zo hard,het regent vandaag 30 oktober de hele dag al en ook veel wind en plotseling 5 gr het is gewoon erg water koud maar het heeft al maanden niet geregend, maar in Noorwegen en Zweden is het -15 en midden Frankrijk ligt 10 cm sneeuw het weer is van slag maar het is gratis dus wij gaan gewoon verder doe ze maar de groeten daar van ons en nog de hg van ons tot de volgende mail doei doei

• 30 Oktober 2018 - 17:05

Jolanda:

Hoi Ani & Flip vanavond lees ik de verslagen van jullie reis voor het eerst. Weer hele mooie nieuwe ervaringen. Leuk hoor en toch weer fijn om andere mensen te kunnen helpen

• 31 Oktober 2018 - 04:04

C.A.J. De Jong:

Hallo Ani en Flip,

wat leuk om telkens jullie berichten te ontvangen! En wat is er veel werk voor jullie allebei!
    Later vandaag stuur ik je nog een privé mailtje, wat misschien voor Flip goed nieuws is.
    Hier gaat alles goed, wel is het wennen aan de kou, maar we hebben zo´n heerlijke herfst gehad, dan mag je niet mopperen. De tuin staat nog vol met bloeiende planten, de goudsbloemen die onze moeder ooit heeft gezaaid komen elk jaar opnieuw op. Een lieve herinnering.

Groetjes vanaf een koude zolder!

Christina

• 03 November 2018 - 12:42

Leni Romeijn:

Hallo Ani en Flip,
    Met verwondering las ik jullie mail. Ik wist niet dat jullie dit gingen doen? Voor hetzelfde geld zouden jullie kunnen zeggen:"we hebben het je wel verteld". Maar ik weet er niets van. Toen jullie mij mee hebben genomen die zondagmiddag met varen? Ik weet het niet. Wel weet ik dat jullie al eerder dit hebben gedaan!
    Maar wat een prachtig werk doen jullie dan!!!
    Ik heb alles gelezen en wens jullie veel sterkte. Wanneer komen jullie dan weer terug?
    Veel liefs, Leni

• 14 November 2018 - 16:21

Tia Wessels :

Monday night we said goodbye to Ani and Flip. I attach our thank you letter to them.
    12 November 2018.
    Dearest Flip and Ani
    You nave just been wonderful above all expectations. We do not know how to thank you. From the bottom of our hearts a big thank you for all that you have done and all you have given to the project.
    You have given so much – hard work, planning, effort, money, inspiration, motivation– it is beyond our wildest dreams. It is really difficult to say in words how much we appreciate what you have done.
    We could not have made it without you. You have been an inspiration to all of you. Taking control there, you enabled us to complete the Business Plans on time and do lots of other admin work.
    We appreciate you.We adore you. You accomplished what we were not able to do. Thank you also for the solar geysers. That help us so much. All these also that you have given over the years.
    Flip and Ani, two wonderful people,thank you for being part of Thamsanqa all these years. You have been so good to us over all these years. We appreciate you, we esteem, respect and value you highly. Thank you for everything. Hope you are well Flip.
    May you have a pleasant flight. May God bless you and keep you.
    Louise, Tia all at Thamsanqa but especially all at the Transition House.