De laatste week - Reisverslag uit Port Elizabeth Airport, Zuid-Afrika van Ani Winden - WaarBenJij.nu De laatste week - Reisverslag uit Port Elizabeth Airport, Zuid-Afrika van Ani Winden - WaarBenJij.nu

De laatste week

Door: Ani

Blijf op de hoogte en volg Ani

15 November 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth Airport

Ja, het was me het weekendje wel.

Op maandagmorgen zijn we dus maar eerst naar de winkel gegaan om de benodigde toiletartikelen te kopen: scheerzeep, krabbertje, deo, tandenborstel, haarborstel enz.

De kranten stonden hier bol van de verhalen. Uiteindelijk zijn er 120 huizen in brand gegaan, maar gelukkig zijn er geen doden gevallen, alleen hebben sommige mensen rook ingeademd. De brand heeft zich over een kilometer uitgebreid. Als je de plattegrond ziet, schrik je ervan. Daar kan één brandweerauto met één brandweerman en vijf vrijwilligers ook weinig aan doen. Bovendien was het materiaal ook oud en gebrekkig. De rest van de brandweer moest van ver komen en pas na twee uur zagen wij de eerste versterkingen komen. Toen was de brand al zo ver verspreid!!
De meeste huizen zijn vakantiehuizen van rijke mensen; slechts een klein aantal werd permanent bewoond. Alleen schijnen veel huizen niet verzekerd te zijn.

De nieuwe tegelzetter is fantastisch. We zagen het al bij het binnenkomen: goed materiaal, de grond netjes afgedekt, kortom een nette werker. Nu op donderdag is het zo’n beetje af, alleen de loodgieter moet nog komen om de douchekop erop te zetten. De tegelzetter heeft ookveel extra werk voor niets gedaan: tegels in de huiskamer die weg waren, heeft hij vervangen, andere stukjes gerepareerd. Hij mag ook in het weekend gebeld worden als er iets aan de hand is en hij heeft beloofd dat hij binnenkort met een vriend komt om een kapot stuk van het dak te repareren. Kortom, wij zijn blij dat we die andere tegelzetter weg gestuurd hebben!! Wat een verschil in kwaliteit.

De jongens hebben ook duidelijk hun leven gebeterd: alle vuile was en rommel is weg. Hun kasten zijn nu netjes en de kamer is schoon gemaakt. Het stinkt zelfs niet meer……. En nu maar hopen dat ze het zo houden.

Het gesprek met Tia heeft blijkbaar goed geholpen en we hopen nu maar dat Louise bij haar bezoeken ook steeds even om een hoekje gaat kijken om te zien of de kasten en de kamers zo netjes blijven. Dat is nodig voor deze kinderen.

We kregen vandaag twee lieve brieven van de kinderen om ons te bedanken voor alles wat we gedaan hebben en bij de andere huisjes kregen we dikke knuffels. Maar dit werk hadden we niet kunnen doen zonder de hulp van jullie, onze sponsors. Daarom – mede namens de huismoeders, kinderen, Tia en Louise- hartelijk bedankt voor jullie gift. Bij elkaar hadden we een bedrag van 2400 euro binnen gekregen. Daarvan is een groot gedeelte naar het jongenshuis gegaan voor de douche en de reparatie van de wasmachine. Daarnaast is de boller van Lulama gerepareerd, hebben alle huizen een grote en kleine spiegel gekregen, hebben we twee weken het eten betaald, zijn de keukenkastjes vernieuwd of gerepareerd, een tafel gekocht, zijn scheuren gerepareerd, deuren en muren geverfd en hebben alle huisjes een broodplank, vlees- en broodmes, kommetjes en bestek gekregen en heeft Lulama in de hal een neiuw plafond gekregen met een luik erin om op zolder bij de boiler te kunnen komen. Wie er een gespecificeerde rekening wil hebben, moet dit even maar mij mailen, dan stuur ik deze naar je toe.

Daphne heeft een oproep gedaan aan de andere kerkgangers om iets extra’s voor Thamsanqa te kopen als zij de wekelijkse boodschappen doen en de eerste resultaten zijn prima. Eieren, bloem, suiker, aardappelen, van alles kwam er binnen. Dat scheelt weer in de kosten van het levensonderhoud.

Het leukste vind ik dat Masixole zich zo ontwikkeld heeft. Vorige week was hij een paar dagen naar een tante toe, maar deze week was hij er weer en ging hij met ons mee. Woensdagmorgen kon hij in eerste instantie niet mee, want Nozi moest naar de playschool en er was anders niemand om op het huis te passen terwijl de werklui daar bezig waren. Ik was met Akhona de boodschappen aan het doen en Flip ging de laatste klusjes bij Lulama afmaken. Ineens stond Masixole achter hem. Eén van de andere jongens was thuisgekomen en kon dus voor het huis zorgen. We hebben hem een kistje met wat schilderspullen en gereedschap gegeven en alle verf, stopverf, kwasten, schuurpapier ed die wij nu nog over hadden.
Hij beloofde Flip dat hij de komende tijd alle kozijnen ed van alle huizen zal repareren en verven en muren zal schilderen. Inderdaad, toen wij vanmorgen bij Lulama’s huis langs kwamen om ook daar de spiegels te bevestigen, was hij druk bezig om de oude stopverf te verwijderen en nieuwe aan te brengen. Fantastisch gewoon!!

Vanavond hadden wij een afscheidsavond en ook Tia, Louise, Esther en Michael waren daarbij. Peter en Daphne hadden weer heerlijk gekookt. We kregen veel lovende woorden en Tia had tranen van dankbaarheid. We hebben mooie presentjes gehad en hebben moeten beloven dat we nog eens terug komen.

Zaterdag is er een Teaparty van de kerk om geld in te zamelen voor Thamsanqa. Ik ben uit genodigd door Daphne om mee te gaan. Zondag gaan we met een aantal gehandicapten waaronder Samkelo en Vuyo naar het strand en maandag, maandag gaan we weer naar huis. Het is weer mooi geweest. “Genoeg is genoeg”, zoals Peter altijd zegt.

Groetjes Ani en Flip

• 15 November 2012 - 23:20

Rien De Jong En De Rest:

hallo flip en ani,het is mooi geweest jullie hebben geweldig werk gedaan en de tijd is toch ook weer snel gegaan want wat is nu een week als je zo bezig ben daar in afrika,ik denk dat er genoeg te vertellen is als jullie weer thuis zijn ook weer fijn als en wij wensen jullie eengoede terug reis en wij zien elkaar spoedig weer hartelijke groeten van ons doei doei

• 15 November 2012 - 23:47

Anneke Stultiens:

Ha Ani en Flip,

Dit klinkt in 1 woord: GEWELDIG!!!
    Niet alleen de Afrikaantjes maar ook wij als stichting zijn heel erg blij met jullie.
    Jullie hebben ontzettend veel en goed werk gedaan.
    Dikke complimenten......en en goede reis terug naar Nederland,

Hartelijke groeten van Anneke

• 16 November 2012 - 19:48

Dick De Jong En Ellen Klarenbeek:

Hallo Ani en Flip,

Jullie hebben weer ontzettend je best gedaan.
    Maar het is natuurlijk fijn om dat van de mensen zelf ook te horen.
    Geniet nog van een mooi weekend!
    Een hele goede reis en kom goed thuis!

Lieve groeten van Ellen en Dick.

• 16 November 2012 - 23:44

Tony Hagebeek:

Hoi Ani en Flipje, wat een geweldige verhalen en mooie verslagen hebben jullie ons gestuurd. Ik neem mijn petje voor jullie af. Wij wensen jullie nog een heel fijn weekend toe en geniet er nog even van. Verder een goede terug reis en we spreken jullie dan weer gauw. Groeten van ons xx Tony en Jilles.

• 18 November 2012 - 13:28

Ria Sturkenboom:

Hallo Ani en Flip,

Volgens mij moeten jullie thuis een soort afkicken. Wat een belevenis in deze weken.
    Ik vind het geweldig wat jullie hebben gedaan.
    Ik wens jullie weer een goede reis terug naar Nederland.
    Ani, woensdag gaan wij er weer tegenaan met het bridgen.
    Dat is wel heel iets anders.

Veel groetjes Ria

• 18 November 2012 - 16:27

Thea Severs:

Hoi Ani en Flip,

Het was steeds leuk om je verslagen te lezen!

Jullie zijn weer heel druk geweest en hebben veel meegemaakt.
    Nu naar huis en lekker uitrusten!
    Ik wens jullie een goede reis naar huis en tot ziens!
    groetjes, Thea.