Breaking news no 2 Brand - Reisverslag uit Port Elizabeth Airport, Zuid-Afrika van Ani Winden - WaarBenJij.nu Breaking news no 2 Brand - Reisverslag uit Port Elizabeth Airport, Zuid-Afrika van Ani Winden - WaarBenJij.nu

Breaking news no 2 Brand

Door: Ani

Blijf op de hoogte en volg Ani

12 November 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth Airport

Peter en Daphne hadden ons uitgenodigd om een weekendje weg te gaan naar St Francis Bay. Zij hadden daar een prachtig huis gehuurd op een vakantiecomplex: Royal Warf. Het waren allemaal huisjes met een rieten dak, volledig uitgerust met alle luxe en comfort.

Samen met nog een zus en man hebben we daar heerlijke dagen doorgebracht. Zondagmiddag vertrokken de anderen al omdat maandag weer het werk wachtte. Wij zouden blijven tot maandagmorgen en dan nog een dagje naar het strand gaan.

Na een uitstapje kwamen wij even na vijf uur terug en zagen dikke rookwolken opstijgen vanaf ons complex. Eén huisje stond volledig in brand, maar door de harde wind sloeg de brand al snel over naar de omliggende woningen. Binnen een kwartier ontstonden overal in de omgeving branden door wegvliegende vonken.

Binnen de korst mogelijke tijd was de hele wijk een inferno. 120 huizen zijn afgebrand. Dit kon hoofdzakelijk gebeuren door de gemeentelijke voorschriften waarin bepaald is dat er alleen witte huizen met rieten daken in deze wijk mogen worden gebouwd. En dat terwijl er maar één brandweerauto met één vrijwillige brandweerman is in St Francisbay.

Gelukkig zijn er geen doden gevallen; alleen de materiële schade is aanzienlijk. De oorzaak is waarschijnlijk kortsluiting, hetgeen wij concludeerden na een gesprek met de man in wiens huis de brand is gestart en die al zijn bezittingen heeft verloren. Zijn vrouw kon zich ternauwernood redden door van het balkon te springen.

Tijdens onze aankomst bestond ons huis nog en begon Flip met een tuinslang het rieten dak nat te houden, terwijl ik nog wat spullen uit het huis probeerde te halen. Wij hadden echter niet in de gaten dat het dak aan de andere kant van de woning al in brand stond!!

Toen Flip dit bemerkte heeft hij mij naar buiten geschreeuwd, waardoor onze spullen op de eerste verdieping verbrand zijn.

We hebben nog gedurende twee uur nog geholpen met het ontruimen van woningen en het nathouden van daken, maar er was geen beginnen aan. De huizen waren zo dicht op elkaar gebouwd dat de daken elkaar bijna raakten. Er waren praktisch geen blusvoorzieningen en met een tuinslang kom je niet ver. Het vuur sloeg ook over naar de particuliere woningen en toen wij uiteindelijk vertrokken stond bijna de hele wijk in brand.

Wij kunnen niet zeggen dat wij een saaie vakantie hebben!!!!

• 12 November 2012 - 22:16

Dick De Jong En Ellen Klarenbeek:

Hallo Ani en Flip,

Gelukkig, dat jullie het na kunnen vertellen.
    Tja, een saaie vakantie is het zeker niet.
    Misschien kunnen jullie straks in Nieuwerbrug wat bijkomen.
    Al gebeurt hier natuurlijk ook geweldig veel met name op politiek gebied.
    Maar dat kunnen jullie allemaal tot je nemen wanneer jullie thuis zijn.
    Blijf voorzichtig en kom straks goed thuis.

Lieve groeten van Ellen en Dick.

• 13 November 2012 - 00:36

Linda:

Wat een schrik! Jullie maken wel veel mee. Gelukkig is er alleen materiele schade, maar toch is het voor veel mensen daar geen pretje.

• 13 November 2012 - 11:44

Christina De Jong:

Hallo Ani en Flip,

wat een schrik. De foto's geven een angstig beeld van de brand. Hebben jullie nog wel kleren en papieren kunnen redden?
    Ik ben blij dat jullie er heelhuids vanaf zijn gekomen, want het had natuurlijk veel slecfhter kunnen aflopen.
    Het zag er zo gezellig en mooi uit, het park en ik kan me voorstellen dat het een heerlijk weekendje weg was voor jullie. Lekker bijtanken voor je weer aan het werk gaat in de huisjes.
    Hier is het grijs en somber weer en regen krijgen we meer dan voldoende. Rien belde net op of ik zijn hondje wilde uitlaten want hij gaat helpen in het nieuwe huis van Simone en Laurens. Die krijgen vandaag de sleutel. Behang is al gekocht en Rien helpt mee. Laurens eet vanavond ook bij Shanthy, zo sparen ze tijd uit. Ook woensdag en donderdag zorg ik voor het uitlaten van Shakira.
    Mijn twee oude dames die ik bezoek, zijn op dit moment allebei ziek. MNevrouw Kapel heeft een rugwervel gebroken, heel erg pijnlijk en mevrouw Van Kampen kreeg gisteren plotseling flinke hartproblemen. Ik epndel dus vaak op en neer naar beiden.
    Leuk dat Ingird en Suk-jae er weer een dochterjte bij hebben. Liza is een mooie naam en past goed bij Nina. De geboorte was vbia een keizersnede, dus Ingrid heeft het niet gemakkelijk gehad.
    Bij de afdeling van Ellen junior is inmiddels de vijfde bewoner al overleden. Ik vraag me af of dat door de stress van eht verhuizen komt of dat er andere factoren in het spel zijn. Ze is wel meer gewend ana het schoonmaken hoewel het niet haar lievelingswerk is. Dat kan ik me goed voorstellen.
    Binnenkort ga ik met haar naar het Tropenmuseum waar een tentoonstelling over Ethiopie is.

De Van Eyckstraat is helemaal opgebroken en op mijn stoep kun je niet over een hoge stapel bakstenen heen kijken. Het is een modderige bende. Maar als alles klaar is zal het er weer mooi uitzien.

De VVD en de PvdA hebben een valse start gemaakt met het kabinet. Veel kiezers waren laaiend. Nog steeds horen we meer over nivelleringsplannen dan over het echte bezuinigingswerk. Jammer, want we zitten wel met een steeds meer oplopende werkloosheid en veel faillissementen.

Verder geen neiuws. Hartelijke groeten vanuit een grijs en somber Alphen aan den Rijn.

Christina

• 13 November 2012 - 12:29

Tiny De Meijer- De Jong:

Wat fijn dat jullie het nog zo kunnen navertellen, want het had ook anders kunnen zijn. Brand kan zo snel en overrompelend zijn, vooral bij rieten daken. Gelukkig zag Flip nog op tijd dat jullie huisje in brand stond en kon hij jou waarschuwen. Maar het is voor velen vreselijk wat er gebeurd is. Hebben jullie alle papieren nog wel, zoals paspoorten en terugreisticket? Dat is wel handig voor de terugreis straks. Hopelijk zijn de spullen van jullie die verbrand zijn nog te vervangen, of in Afrika of in Nederland. Het geeft ook allerlei poespas i.v.m. de verzekering. Voorschriften in Nederland zijn soms wel irritant streng, maar zijn af en toe toch wel beter dan in Zuid- Afrika.
    Geniet nog maar van jullie Afrika- avonturen en laat het maar niet overschaduwen door deze gebeurtenis.

Hartelijke groeten,

Ed en Tiny

• 13 November 2012 - 21:41

Bart En Jolanda:

Hoi,
    Poeh hee, nou, gelukkig is alles goed afgelopen. Heftig hoor allemaal, hopelijk hebben jullie nog wat rustige dagen voor de boeg.
    Lieve groet, Jo en Bart

• 15 November 2012 - 17:41

Wim,Thea,Hans,Elly:

Nou,nou dat moet op jullie een hele impact gehad hebben en nog
    Onze eerste reactie is een dankbare dat jullie er zo bent afgekomen.
    Maar niet in mindere mate voor de bewoners van de huizen,want deze mensen zijn hierdoor wel dakloos.
    Dus .is ereen hoop werk aan om alles weer bewoonbaar te maken,als dit nog mogelijk is.
    Wel heftig om zo straks weer te moeten vertrekken,en zo alles achter te moeten laten.
    We leven echt met jullie mee,maar ook dat er voor de mensen daar een oplossing komt.
    Wij kunnen vanaf hier zo weinig maar dat zal voor jullie daar ook zo zijn.
    Nou beste mensen,dank voor jullie goede bedoelingen,maarjammer dat het zo af moet lopen.
    Hartelijke groeten van ons en we hopen voor straks een goede thuisreis.
    Tot ziens W.T H.E.